Algemene Voorwaarden Technisch Support Kuiper
.
Artikel 1 – Algemeen
1.1
De onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen Technisch Support Kuiper, gevestigd te Kerkenveld aan de Gedempte Wijde Wijk 6, geregistreerd in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 87625806, hierna verder te noemen: “Technisch Support Kuiper”, en een Opdrachtgever waarop Technisch Support Kuiper deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard.
1.2
De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met Technisch Support Kuiper, voor de uitvoering waarvan door Technisch Support Kuiper derden dienen te worden betrokken.
1.3
Deze algemene voorwaarden worden door Technisch Support Kuiper tevens bedongen ten behoeve van de aan Technisch Support Kuiper gelieerde derden alsmede ten behoeve van door haar in het kader van een overeenkomst met Opdrachtgever ingeschakelde derden. Deze derden komen op grond van deze algemene voorwaarden derhalve zelfstandige rechten toe en zij kunnen hier jegens Opdrachtgever een zelfstandig beroep op doen.
1.4
De toepasselijkheid van eventuele algemene voorwaarden van Opdrachtgever, hoe ook genaamd, wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
1.5
Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Technisch Support Kuiper en de Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.
1.6
Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze bepalingen. Geen bepaling in deze algemene voorwaarden zal ten nadele van Technisch Support Kuiper worden uitgelegd omdat Technisch Support Kuiper de onderhavige algemene voorwaarden heeft doen opstellen. De contra proferentemregel is niet van toepassing. Het onderhavige artikellid is van gelijke toepassing op de wijze van uitleg van deze algemene voorwaarden indien ten aanzien van een bepaalde situatie niet in een (uitdrukkelijke) regeling is voorzien.
1.7
Indien Technisch Support Kuiper niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Technisch Support Kuiper in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.
Artikel 2 – Offertes en aanbiedingen
2.1
Alle offertes en aanbiedingen van Technisch Support Kuiper zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een termijn voor aanvaarding expliciet als zijnde onherroepelijk wordt geduid. Indien geen aanvaardingstermijn is gesteld, kan aan de offerte of aanbieding op generlei wijze enig recht, aanspraak of gerechtvaardigd vertrouwen worden ontleend wanneer Technisch Support Kuiper de offerte wegens gewijzigde omstandigheden of inzichten niet langer wenst te handhaven.
2.2
Technisch Support Kuiper kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
2.3
De in de offerte, aanbieding of overeenkomst vermelde prijzen zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege. Voorts zijn deze prijzen exclusief eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen reis- en verblijf-, verzend-, telefoon- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.
2.4
Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte of de aanbieding opgenomen aanbod dan is Technisch Support Kuiper daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Technisch Support Kuiper anders aangeeft.
2.5
Een samengestelde prijsopgave verplicht Technisch Support Kuiper niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een voor dat gedeelte opgegeven prijs. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders.
Artikel 3 – Duur van de overeenkomst, uitvoering, facturering en wijziging
3.1
De overeenkomst tussen Technisch Support Kuiper en de Opdrachtgever wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen. De overeenkomst voor onbepaalde tijd kan schriftelijk middels aangetekend schrijven door elk der partijen telkens tegen de laatste dag van een maand met inachtneming van een opzegtermijn van één maand worden opgezegd.
3.2
Indien partijen, in afwijking van het voorgaande artikellid, een overeenkomst voor bepaalde tijd aangaan, kan deze overeenkomst niet tussentijds worden beëindigd, behoudens het geval partijen schriftelijk uitdrukkelijk anders overeenkomen.
3.3
Is voor de uitvoering van bepaalde werkzaamheden of voor de levering van bepaalde zaken een termijn overeengekomen of opgegeven, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van een termijn of bij constatering van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming door Technisch Support Kuiper in de op hem rustende verplichtingen dient de Opdrachtgever Technisch Support Kuiper schriftelijk in gebreke te stellen. Een ingebrekestelling dient ten minste een deugdelijke en gemotiveerde uiteenzetting van de geconstateerde termijnoverschrijding of de toerekenbare tekortkoming in de nakoming te bevatten, alsmede de door de Opdrachtgever gewenste wijze van herstel. Opdrachtgever dient Technisch Support Kuiper in de ingebrekestelling een redelijke termijn van tenminste 14 dagen te bieden om alsnog uitvoering te geven aan de overeenkomst of de geconstateerde toerekenbare tekortkoming in de nakoming te herstellen.
3.4
Technisch Support Kuiper zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap. Op Technisch Support Kuiper rust echter te allen tijde slechts een inspannings- en dus nimmer een resultaatsverbintenis.
3.5
Technisch Support Kuiper heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden, behoudens het geval partijen schriftelijk uitdrukkelijk anders overeenkomen. Derden worden in ieder geval ingeschakeld voor de benodigde certificering van machines e.d. De toepasselijkheid van artikel 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten. Deze derden kunnen net als Technisch Support Kuiper een beroep doen op de onderhavige algemene voorwaarden.
3.6
Indien door Technisch Support Kuiper of door Technisch Support Kuiper ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van de Opdrachtgever of een door de Opdrachtgever aangewezen locatie, draagt de Opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
3.7
Opdrachtgever staat er voor in dat de locatie waar de werkzaamheden worden verricht en de hulpmiddelen en materialen waarmee de werkzaamheden worden verricht veilig en goed onderhouden zijn. Opdrachtgever staat er voorts voor in dat de locatie waar de werkzaamheden worden verricht en de hulpmiddelen en materialen waarmee de werkzaamheden worden verricht ook overigens voldoen aan alle in redelijkheid daaraan te stellen veiligheids-, comfort-, hygiëne en andersoortige eisen. Voor de veiligheid van machines blijft opdrachtgever te allen tijde verantwoordelijk en dient daarvoor alle benodigde en noodzakelijk veiligheidsmaatregelen te treffen.
3.8
In beginsel geschiedt facturering door Technisch Support Kuiper op basis van het aantal gewerkt uren per week volgens de administratie van Technisch Support Kuiper, vermenigvuldigd met het overeengekomen uurtarief. Technisch Support Kuiper is gerechtigd in voorkomende gevallen de overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren.
3.9
Indien de overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd kan Technisch Support Kuiper de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat de Opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd en de op dat moment gestelde facturen heeft betaald.
3.10
Indien partijen in onderling overleg de overeenkomst wijzigen kan dat logischerwijs tevens gevolgen hebben voor de overeengekomen prijs, of de termijn waarbinnen de overeengekomen werkzaamheden zouden worden verricht.
3.11
Indien de Opdrachtgever in gebreke mocht komen in de deugdelijke nakoming van hetgeen waartoe hij jegens Technisch Support Kuiper gehouden is, dan is de Opdrachtgever aansprakelijk voor alle schade aan de zijde van Technisch Support Kuiper daardoor direct of indirect ontstaan.
3.12
Indien sprake is van een wijziging van lonen, grondstofprijzen, vervoerskosten, wisselkoersen, verzekeringspremies, heffingen van overheidswege, de vereiste werkzaamheden wegens gewijzigde wet- en/of regelgeving, of andersoortige kostprijsbepalende factoren, is Technisch Support Kuiper gerechtigd de meerkosten naar evenredigheid aan Opdrachtgever door te berekenen, ongeacht of partijen voor de uitvoering van de overeenkomst in beginsel een vaste prijs zijn overeengekomen. Technisch Support Kuiper zal Opdrachtgever in dat geval onverwijld op de hoogte stellen van een dergelijke prijsverhoging.
3.13
Indien de prijsstijging ander dan als gevolg van een wijziging van de overeenkomst meer bedraagt dan 10% is de Opdrachtgever gerechtigd de overeenkomst door een schriftelijke verklaring te ontbinden, tenzij Technisch Support Kuiper alsdan alsnog bereid is om de overeenkomst op basis van hetgeen oorspronkelijk is overeengekomen uit te voeren.
Artikel 4 – Informatieverplichtingen Opdrachtgever
4.1
Opdrachtgever verplicht zich, zowel op verzoek van Technisch Support Kuiper als op eigen initiatief, tijdig, volledige en juiste inlichtingen te verschaffen omtrent al hetgeen redelijkerwijs van belang kan worden geacht voor de uitvoering door Technisch Support Kuiper van de gesloten overeenkomst. Onder dergelijke relevante omstandigheden kan onder meer worden begrepen wat de exacte eisen zijn voor het project, welke middelen benodigd zijn om tot een goed resultaat te komen of enige andere omstandigheid waarvan Opdrachtgever wist dan wel redelijkerwijs behoorde te begrijpen dat deze van belang zou kunnen zijn voor de uitvoering van de overeenkomst door Technisch Support Kuiper, diens rechtspositie of andersoortige belangen van Technisch Support Kuiper.
4.2
Opdrachtgever is verantwoordelijk voor eventuele schade zijdens Technisch Support Kuiper voortvloeiende uit dan wel verband houdende met een tekortschieten door of namens Opdrachtgever in de informatieverplichting zoals in voorgaand artikellid bepaald.
4.3
Opdrachtgever vrijwaart Technisch Support Kuiper tegen, althans stelt haar geheel schadeloos voor aanspraken tot schadevergoeding of andersoortige (rechts)vorderingen door derden wegens een onjuiste, niet-tijdige of onvolledige informatievoorziening door Opdrachtgever. Technisch Support Kuiper is bovendien niet aansprakelijk jegens Opdrachtgever voor schade, direct dan wel indirect, voortvloeiende uit of verband houdende met een onjuiste, niet-tijdige of onvolledige informatievoorziening.
Artikel 5: Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging van de overeenkomst
5.1
Technisch Support Kuiper is bevoegd de nakoming van verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien de Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt, na het sluiten van de overeenkomst Technisch Support Kuiper ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen, indien de Opdrachtgever verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is of indien door de vertraging aan de zijde van de Opdrachtgever niet langer van Technisch Support Kuiper kan worden gevergd dat hij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen.
5.2
Voorts is Technisch Support Kuiper bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van Technisch Support Kuiper kan worden gevergd.
5.3
Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Technisch Support Kuiper op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Technisch Support Kuiper de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.
5.4
Indien Technisch Support Kuiper tot opschorting of ontbinding overgaat, is hij op generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan.
5.5
Indien de ontbinding aan de Opdrachtgever toerekenbaar is, is Technisch Support Kuiper gerechtigd tot vergoeding van de schade, daaronder begrepen de kosten, daardoor direct en indirect ontstaan.
5.6
Indien de Opdrachtgever zijn uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen niet nakomt dan is Technisch Support Kuiper gerechtigd de overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling. Opdrachtgever is in dat geval gehouden alle schade zijdens Technisch Support Kuiper, zowel direct als indirect, te vergoeden welke voortvloeit uit het feit dat in plaats van wederzijdse nakoming de overeenkomst moest worden beëindigd, behoudens het geval zulks naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn.
5.7
Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Technisch Support Kuiper, zal Technisch Support Kuiper in overleg met de Opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden. Dit tenzij de opzegging aan de Opdrachtgever toerekenbaar is. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor Technisch Support Kuiper extra kosten met zich meebrengt, dan worden deze aan de Opdrachtgever in rekening gebracht. De Opdrachtgever is gehouden deze kosten binnen de daarvoor genoemde termijn te voldoen, tenzij Technisch Support Kuiper anders aangeeft.
5.8
In geval van liquidatie, van (aanvraag van) surseance van betaling of faillissement, van beslaglegging – indien en voor zover het beslag niet binnen drie maanden is opgeheven – ten laste van de Opdrachtgever, van schuldsanering of een andere omstandigheid waardoor de Opdrachtgever niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, staat het Technisch Support Kuiper vrij om de overeenkomst terstond en met directe ingang op te zeggen dan wel de order of overeenkomst te annuleren, zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling. De vorderingen van Technisch Support Kuiper op de Opdrachtgever zijn in dat geval onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 6 – Overmacht
6.1
Technisch Support Kuiper is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de Opdrachtgever indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
6.2
Onder overmacht wordt naast de daaraan in de wet, jurisprudentie en literatuur gewoonlijk toegekende betekenis mede verstaan de situatie waarin Technisch Support Kuiper met een tekortkoming in de nakoming of onrechtmatig handelen van door hem voor de uitvoering van de overeenkomst ingeschakelde derden wordt geconfronteerd. Ook werkstakingen in het bedrijf van Technisch Support Kuiper, Opdrachtgever of door Technisch Support Kuiper ingeschakelde derden worden onder overmacht begrepen. Daarnaast wordt onder overmacht begrepen de situatie dat de computer van Technisch Support Kuiper is gehackt of op een andere wijze is geïnfecteerd, waardoor dit vertragingen met zich meebrengt in de werkzaamheden van Technisch Support Kuiper. Het feit dat de overmacht intreedt, terwijl Technisch Support Kuiper op dat moment reeds in verzuim verkeert doet aan de gevolgen van de overmacht zoals in het onderhavig artikel bepaald niet af. Technisch Support Kuiper is derhalve niet aansprakelijk voor schade welke tijdens de overmacht is ontstaan, noch voor een onverhoopte stijging van schade gedurende de overmacht.
6.3
Technisch Support Kuiper kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan drie maanden of indien zulks redelijkerwijs met voldoende zekerheid is te voorzien, dan is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
6.4
Voor zoveel Technisch Support Kuiper ten tijde van het intreden van overmacht zijn verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Technisch Support Kuiper gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. De Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 7 – Betaling en incassokosten
7.1
Behoudens het geval partijen uitdrukkelijk anders overeenkomen dient betaling steeds te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum alsmede in de valuta vermeld op de factuur. Enkel een betaling aan Technisch Support Kuiper op de door Technisch Support Kuiper gespecificeerde bankrekening werkt bevrijdend.
7.2
Bovengenoemde betalingstermijn alsmede eventuele afwijkende betalingstermijnen tussen Technisch Support Kuiper en Opdrachtgever overeengekomen gelden altijd uitdrukkelijk als een fatale termijn. Opdrachtgever raakt derhalve door overschrijding van een betalingstermijn van rechtswege – en dus zonder nadere ingebrekestelling – in verzuim. De Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is, in welk geval de wettelijke rente verschuldigd is. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag inclusief eventuele meerkosten zoals buitengerechtelijke incassokosten, rente, proceskosten, administratiekosten en andersoortige kosten of schade voortvloeiende uit het verzuim.
7.3
Betalingen door of namens Opdrachtgever strekken allereerst tot voldoening van de verschuldigde rente, daarna tot voldoening van de verschuldigde extra kosten, waaronder de buitengerechtelijke (incasso)kosten, en in de laatste plaats tot voldoening van de hoofdsom.
7.4
De Opdrachtgever is nimmer gerechtigd tot opschorting van haar verplichtingen jegens Technisch Support Kuiper wegens enige door Technisch Support Kuiper (vermeend) verschuldigde, doch (beweerdelijk) uitgebleven prestatie. Opdrachtgever is evenmin bevoegd tot verrekening van enige (betalings)verplichting harerzijds met een (vermeende) verplichting zijdens Technisch Support Kuiper, daaronder mede begrepen een (beweerdelijke) verplichting tot schadevergoeding, terugbetaling of ongedaanmaking zijdens Technisch Support Kuiper.
7.5
Indien de Opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de Opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden door partijen vastgesteld op 15% van de hoofdsom met een minimum van € 250,00, zulks onverminderd het recht zijdens Technisch Support Kuiper om in plaats daarvan vergoeding van de werkelijke buitengerechtelijke kosten te vorderen.
7.6
Indien Technisch Support Kuiper Opdrachtgever in rechte moet betrekken teneinde deze gerechtelijk tot nakoming van haar verplichtingen te bewegen, zal Opdrachtgever gehouden zijn alle in verband met de gerechtelijke procedure gemaakte werkelijke proceskosten te vergoeden indien Technisch Support Kuiper geheel dan wel overwegend in het gelijk wordt gesteld. Technisch Support Kuiper zal op eerste verzoek van Opdrachtgever haar werkelijke proceskosten inzichtelijk maken door overlegging van de onderliggende facturen van de door haar ingeschakelde gemachtigde en/of advocaat.
Artikel 8 – Garanties, onderzoek en reclamaties, vervaltermijn
8.1
De door Technisch Support Kuiper te verrichten werkzaamheden voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan op het moment van verrichting redelijkerwijs gesteld kunnen worden. Er worden door Technisch Support Kuiper geen garanties verstrekt op de door Technisch Support Kuiper verrichte werkzaamheden en diensten. Dit is ook aan de orde voor de door Technisch Support Kuiper geleverde en gecreëerde software. 8.2 Voor zover er al garantie is verstrekt zijn de garanties van toepassing op werkzaamheden verricht binnen Nederland. Bij verrichting van werkzaamheden buiten Nederland dient de Opdrachtgever zelf te verifiëren of een en ander geschikt is aldaar en voldoet aan de voorwaarden die daaraan gesteld worden. Technisch Support Kuiper kan in dat geval andere garantieen andere voorwaarden stellen ter zake van de uit te voeren werkzaamheden.
8.3
Iedere vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van of voortvloeit uit onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik van een zaak waaraan Technisch Support Kuiper heeft gewerkt of gebruik na de houdbaarheidsdatum, onjuiste opslag of onderhoud daaraan door de Opdrachtgever en/of door derden wanneer, zonder schriftelijke toestemming van Technisch Support Kuiper, de Opdrachtgever of derden aan de zaak waaraan Technisch Support Kuiper heeft gewerkt wijzigingen hebben aangebracht dan wel hebben getracht aan te brengen, daaraan andere zaken werden bevestigd die daaraan niet bevestigd dienen te worden of indien deze werken ver- of bewerkt op een andere dan de voorgeschreven wijze. De Opdrachtgever komt evenmin aanspraak op garantie toe indien het gebrek is ontstaan door of het gevolg is van omstandigheden waar Technisch Support Kuiper geen invloed op kan uitoefenen, daaronder begrepen weersomstandigheden (zoals bijvoorbeeld doch niet uitsluitend, extreme regenval of temperaturen) et cetera.
8.4
De Opdrachtgever is gehouden de verrichte werkzaamheden te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het moment dat de desbetreffende werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort de Opdrachtgever te onderzoeken of kwaliteit en/of kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen en voldoet aan de eisten die partijen dienaangaande zijn overeengekomen. Eventuele zichtbare gebreken dienen binnen zeven dagen na levering schriftelijk aan Technisch Support Kuiper te worden gemeld. Eventuele niet zichtbare gebreken dienen terstond, doch in ieder geval uiterlijk binnen veertien dagen, na ontdekking daarvan, schriftelijk aan Technisch Support Kuiper te worden gemeld. De melding dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat Technisch Support Kuiper in staat is adequaat te reageren. De Opdrachtgever dient Technisch Support Kuiper in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken.
8.5
Indien de Opdrachtgever tijdig reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting niet op. De Opdrachtgever blijft in dat geval ook gehouden tot betaling waartoe hij Technisch Support Kuiper opdracht voor heeft gegeven.
8.6
Indien van een gebrek niet tijdig melding wordt gemaakt zoals in lid 5 van het onderhavig artikel bepaald, dan komt de Opdrachtgever jegens Technisch Support Kuiper geen recht meer toe op nakoming, herstel, vervanging, schadeloosstelling of andersoortige aanspraken. Opdrachtgever kan in dat geval geen rechten of (rechts)vorderingen meer ontlenen aan het vermeende gebrek in de door Technisch Support Kuiper verrichte werkzaamheden.
8.7
Indien vaststaat dat tijdig is gereclameerd, dan zal Technisch Support Kuiper de gebrekkige werkzaamheden binnen redelijke termijn voor zover redelijkerwijze mogelijk is herstellen.
8.8
Indien Opdrachtgever na een reclamatie (overwegend) in het ongelijk wordt gesteld komen de kosten daardoor ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten, aan de zijde van Technisch Support Kuiper, integraal voor rekening van de Opdrachtgever.
8.9
Na verloop van de garantietermijn zullen alle kosten voor herstel, inclusief administratie-, verzend- en voorrijdkosten, aan de Opdrachtgever in rekening gebracht worden.
8.10
Onverminderd het voorgaande bedraagt de vervaltermijn van alle vorderingen en verweren jegens Technisch Support Kuiper en de door Technisch Support Kuiper bij de uitvoering van een overeenkomst betrokken derden, één jaar.
Artikel 9 – Aansprakelijkheid
9.1
Indien er stilstand aan een proces optreedt veroorzaakt door de verrichte werkzaamheden van Technisch Support Kuiper alsmede door het automatiseren van machines en/of machinelijnen, is Technisch Support Kuiper voor deze problemen niet verantwoordelijk dan wel aansprakelijk. Voor de daaruit voortvloeiende gevolgschade (waaronder machine stilstand, afkeur producten en lijn stilstand) is Technisch Support Kuiper eveneens niet aansprakelijk. Opdrachtgever is en blijft aansprakelijk voor zijn proces en procescontrole. Zie in dit kader tevens artikel 9.3 en 9.4.
9.2
Indien Technisch Support Kuiper Opdrachtgever in contact brengt met een al dan niet aan haar gelieerde derde, is Technisch Support Kuiper – behoudens het geval partijen uitdrukkelijk anders overeenkomen – geen partij in een eventueel tussen Opdrachtgever en die derde tot stand gekomen rechtsverhouding. Technisch Support Kuiper draagt derhalve geen verantwoordelijkheid voor het al dan niet tot stand komen van die rechtsverhouding, noch voor de voorwaarden waaronder die rechtsverhouding tot stand komt of de wijze waarop partijen daar uitvoering aan geven. Indien in het kader van voornoemde rechtsverhouding schade ontstaat is Technisch Support Kuiper daar nimmer aansprakelijk voor.
9.3
Technisch Support Kuiper is met inachtneming van de in deze algemene voorwaarden opgenomen vrijwaringen c.q. schadeloosstellingen en aansprakelijkheidsbeperkingen uitsluitend aansprakelijk voor de directe schade die Opdrachtgever of een aan haar gelieerde derde lijdt ten gevolge van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming of een (toerekenbaar) onrechtmatig handelen zijdens Technisch Support Kuiper. Technisch Support Kuiper is derhalve niet aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder bedrijfsschade, gederfde inkomsten of andere gevolgschade, waaronder letselschades. Voorgaande is slechts anders indien de schade het gevolg is van opzet of grove schuld zijdens Technisch Support Kuiper. Tevens is Technisch Support Kuiper niet aansprakelijk voor het vervallen van een CE-keurmerk, bij het automatiseren van een machines of machinelijnen. Tevens is Technisch Support Kuiper niet aansprakelijk voor de (gevolg)schade als gevolg van een situatie dat via de computer van Technisch Support Kuiper de systemen bij de Opdrachtgever worden gehackt met datalekken dan wel machinestilstand tot gevolg.
9.4
De aansprakelijkheid zijdens Technisch Support Kuiper te allen tijde beperkt tot maximaal het bedrag dat daadwerkelijk op grond van een daartoe strekkende verzekering aan Technisch Support Kuiper wordt uitgekeerd, dan wel, bij gebreke aan een dergelijke verzekering of uitkering, is de aansprakelijkheid zijdens Technisch Support Kuiper te allen tijde beperkt tot maximaal het gefactureerde bedrag exclusief BTW op basis van de overeenkomst, althans tot het gefactureerde bedrag met betrekking tot het gedeelte van de overeenkomst waarop de aansprakelijkheid is gebaseerd althans waar deze uit voortvloeit.
Artikel 10 – Vrijwaring
De Opdrachtgever vrijwaart Technisch Support Kuiper voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak niet aan Technisch Support Kuiper toerekenbaar is. Indien Technisch Support Kuiper uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de Opdrachtgever gehouden Technisch Support Kuiper te vrijwaren althans geheel schadeloos te stellen en desgewenst Technisch Support Kuiper zowel buiten als in de rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de Opdrachtgever in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Technisch Support Kuiper, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Technisch Support Kuiper en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de Opdrachtgever.
Artikel 11 – Vertrouwelijkheid, geheimhouding en teruggave
11.1
Partijen zullen over en weer strikte geheimhouding betrachten met betrekking tot vertrouwelijke gegevens. Gegevens gelden als vertrouwelijk indien zulks schriftelijk is aangegeven of indien dit voortvloeit uit de aard van de gegevens.
11.2
Voor zover Opdrachtgever aan Technisch Support Kuiper gegevens ter beschikking stelt, staat Opdrachtgever er voor in dat zij aldus geen wet-, regelgeving of andersoortige reglementen met betrekking tot de privacy overtreedt. Opdrachtgever vrijwaart Technisch Support Kuiper, althans stelt haar geheel schadeloos voor eventuele aanspraken door derden tot schadevergoeding of anderszins wegens de verwerking of andersoortig gebruik van door Opdrachtgever ter ` beschikking gestelde gegevens.
11.3
Opdrachtgever zal na het eindigen van de overeenkomst alle ter beschikking gestelde zaken welke aan Technisch Support Kuiper toebehoren onverwijld, doch uiterlijk binnen vijf dagen kosteloos aan Technisch Support Kuiper retourneren.
Artikel 13 – Boetebeding
Bij overtreding of niet-nakoming door Opdrachtgever van één of meer verplichtingen voortvloeiende uit de onderhavige algemene voorwaarden, zal Opdrachtgever per overtreding of niet- nakoming een onmiddellijk opeisbare boete verbeuren ten bedrage ad € 10.000,00 te vermeerderen met een bedrag ad € 500,00 per dag voor iedere dag, daaronder mede begrepen een gedeelte van een dag, dat de overtreding of niet-nakoming voortduurt. Voorgaande geldt onverminderd de bevoegdheid zijdens Technisch Support Kuiper om vergoeding van de geleden schade te vorderen.
Artikel 14 – Toepasselijk recht en geschillen
14.1
Op de rechtsverhouding tussen partijen is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.
14.2 Uitsluitend de bevoegde rechter in het arrondissement waar Technisch Support Kuiper is gevestigd is bevoegd tot kennisneming en beslechting van een geschil voortvloeiende uit, dan wel verband houdende met de overeenkomst tussen Opdrachtgever en Technisch Support Kuiper. De werking van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.
Artikel 15 – Slotbepalingen
15.1
Deze voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel onder KvK nummer 87625806.
15.2 Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie cq de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de rechtsbetrekking met Technisch Support Kuiper.